Prejsť na obsah
28. novembra 2024

Dávame svojim klientom priestor na personalizáciu nehnuteľnosti

Pri kúpe bytu „z papiera“, teda v čase, keď je projekt iba v procese povoľovania, majú záujemci možnosť čiastočne si prispôsobiť budúci priestor podľa svojich individuálnych preferencií. V JTRE klientom všetko vysvetlia a rady poradia skúsené dámy – architektky – z oddelenia klientskych zmien. Od Natálii Vodislavskej, vedúcej tohto oddelenia, ktorá v spoločnosti pracuje viac ako 11 rokov, sme sa dozvedeli o práci s klientami a cieľoch oddelenia viac.

1.           Ako začína tento celkom zložitý proces, ak sa klient rozhodne, že mu v byte niečo nevyhovuje?

Veľa klientov sa už pri kúpe bytu pýta na možnosti úprav. Keď podpíšu ZOBZ (zmluvu o budúcej zmluve), kontaktujeme ich ohľadom vyplnenia tzv. Karty bytu, kde klienti vyznačia vybraný štandard a prípadný záujem o klientske zmeny. Ak majú záujem o zmeny, v určitom čase, podľa harmonogramu výstavby, ich osobne kontaktujeme a dohodneme si stretnutie u nás v showroome. Tam spolu s klientom prejdeme možnosti zmien, usmerníme niektoré požiadavky podľa noriem a technických možností projektu, poradíme pri výbere štandardu a nadštandardu. Klient má na výber z nadštandardnej ponuky z nami pripraveného Design booku, alebo môže navštíviť našich zmluvných dodávateľov a u nich si vybrať, čo sa mu páči.

2.           Čo chcú najčastejšie klienti meniť? V ktorej z miestností bytu robíte najčastejšie zásahy?

Za moje roky praxe môžem konštatovať, že najviac zmien sa vždy odohráva v kúpeľniach. Či už ide o zmenu obkladu, dlažby, sanity alebo doplnenie skriniek. Najčastejšou stavebnou úpravou vo všetkých projektoch v posledných rokoch je zmena vane na sprchovací kút. Klienti si pomerne často nechávajú doplniť kuchynskú linku a šatníky, aby bol byt po odovzdaní pripravený na nasťahovanie. Zmontovať posteľ, doviezť gauč a čo najskôr bývať. Moderní ľudia jednoducho nechcú strácať čas.

3.           Je rozdiel, ak nad zmenami v byte sedíte so ženou alebo mužom, prípadne s párom?

Rozdiel tam rozhodne je. Muži častejšie riešia technické veci ako je počet zásuviek a samozrejme tie finančné, aby ženy o moc neprekročili rozpočet. Ženy oveľa viac zaujíma celkový dizajn projektu a atmosféra bytu. Pri pároch býva často preto zaujímavá dynamika stretnutia. Nedá sa generalizovať, s kým sa pracuje ľahšie, lebo jednotlivci vedia byť veľmi nerozhodní a páry sa buď nevedia zhodnúť alebo práve jeden prehovorí druhého na rýchle rozhodnutie. To robí našu prácu zaujímavou, lebo každý deň je iný.

4.           Akú najzaujímavejšiu zmenu ste robili? Akú najdrahšiu zmenu ste robili? Akú najrozsiahlejšiu zmenu ste robili?

V každom projekte sme mali niekoľko zaujímavých aj drahých realizácií. Pre nás najzaujímavejšie sú, keď prídu klienti s vlastným architektom, ktorý vie prísť s veľmi kreatívnymi riešeniami. Väčšinou sa jedná o kompletnú zmenu, kde neostane ako sa hovorí „kameň na kameni“. Najdrahšia zmena, akú sme tu zažili, bola v cene ďalšieho bytu, ale tá sa týkala nielen interiéru ale aj finančne náročných úprav na veľkorysej terase prislúchajúcej k bytu, čo bola aj najrozsiahlejšia klientska zmena.

5.           Ak si z pohľadu architektky myslíte, že zmena bude v skutočnosti k horšiemu, snažíte sa klienta presvedčiť, aby to nerobil? Alebo zas naopak, ak si myslíte, že by klient ocenil zmenu, tak mu ju proaktívne navrhnete?

Áno, rady klientom poradíme. Ak vidíme, že je niečo naozaj veľmi nepraktické, upozorníme ich na to a vysvetlíme im, prečo by sme takúto zmenu neodporučili. Rovnako, ak vidíme potenciál na vylepšenie, tiež to s klientom preberieme. Finálne rozhodnutie je vždy na klientovi, my im iba predložíme možnosti a dáme odporúčania. Ak chcú klienti niečo nerealizovateľné, alebo to nie je v súlade s platnými normami, tak takéto zmeny klientom neumožníme.

6.           Mali ste na stole projekt, v ktorom neboli žiadne klientske zmeny?

Nech je projekt navrhnutý akokoľvek dobre, nikdy nevyhoviete každému. Každý z nás má rôzne preferencie v rôznych obdobiach života a je nám prirodzené prispôsobovať si prostredie na náš obraz. Napríklad projekt Ovocné sady Trnávka bol veľmi dobre dispozične zvládnutý, a tak mal len veľmi obmedzené možnosti klientskych zmien, ktoré využilo, v pomere k počtu bytov iba málo budúcich vlastníkov.

7.           Asi najzaujímavejší projekt z dielne JTRE bol prvý slovenský mrakodrap, kde bola určite unikátna klientela. Mali ste pocit, že to bolo s klientmi jednoduchšie alebo práve naopak?

Na jednej strane to bolo jednoduchšie, lebo táto klientela vie presne, čo chce, na strane druhej to bolo oveľa náročnejšie na čas, lebo sme sa často zdržali pri množstve technických detailov, ktoré sme museli konzultovať s dodávateľmi aj s tímom na stavbe. Najviac nám však nedali zabrať klienti z Eurovea Tower, ale z nábrežnej časti Riverside, kde bolo v ponuke iba 96 rezidencií.

8.           Najnovší projekt DY ponúka až 656 rezidencií. Nebojíte sa, že vás klienti zahltia?

Projekt prešiel do spustenia predaja s výraznými vylepšeniami, nielen fasády, verejných priestorov, ale aj bytových a nebytových priestorov. Byty sú priestranné, presvetlené, majú premyslené dispozície a veľmi pekný a nadčasový štandard. Z ponuky si vie vybrať naozaj každý. Na klientskych zmenách klientov, ktorí si už kúpili byt v Downtown Yards, pracujeme viac ako pol roka a klienti nám to stále potvrdzujú. Máme však aj klientov s rozsiahlejšími zmenami, ktoré sme úspešne zvládli a klienti odchádzali spokojní. Do predaja teraz prichádza komornejšia časť projektu, vchody, kde je iba 20 rezidencií. Tieto apartmány sú ideálne pre ľudí, ktorí preferujú menšie, komornejšie a súkromnejšie bývanie, ale zároveň túžia po živote v centre mesta. Očakávame, že väčšina klientov si vyberie zo širokých možností kvalitného štandardu.

9.           Je to prvý projekt, ktorý sa inšpiroval londýnskym štandardom a rezidenti budú mať k dispozícii komunitný priestor s kuchynkou, spoločenskou miestnosťou, komunitnou knižnicou, zónou na hry a premietanie filmov, ale aj niečo pre aktívny oddych – jogovú miestnosť a posilňovňu. Myslíte si, že to bude mať nejaký vplyv na zmeny v byte od klientov?

Klienti rozhodne oceňujú vybavenosť projektu, ale do bytov sa to neprenáša. Zatiaľ si nikto nezrušil obývačku, lebo mal na prízemí súkromnú premietaciu miestnosť. Byty poskytujú súkromný individuálny či rodinný priestor, na ktorý sú nároky stále podobné od projektu k projektu. Popri svojom súkromí ale chcú mať všetky moderné služby poruke, takže čím lepšie je projekt „vybavený“, tým je pre klienta príťažlivejší. Poskytuje mu totiž možnosť vybaviť všetko potrebné v dostupnej pešej vzdialenosti.

10.         Dostali ste niekedy spätnú väzbu na svoju prácu? Napríklad poslal vám klient fotografie alebo vás pozval k nemu domov, aby ste videli byt po dokončení?

Ako som spomínala, často si klienti volajú svojich osvedčených architektov a my máme možnosť vidieť nové, často neobvyklé, riešenia. Počas výstavby chodíme kontrolovať zapracovanie zmien na stavbe, kde máme možnosť vidieť realizácie ešte pred odovzdaním bytu, ale ten finálny výsledok kompletne zariadeného bytu už často nevidíme. Preto sme vždy rady, ak nám klient ponúkne možnosť prísť sa pozrieť na hotový byt. Občas na niektorý interiér natrafíme v odbornom časopise alebo v nomináciách na CEZAAR.

Súvisiace články

  • Pri kampani nehrala umelá inteligencia len vedľajšiu úlohu, ale stala sa kľúčovým nástrojom v rukách tvorcov

    V ére digitálnej transformácie sa umelá inteligencia (AI) stáva neoddeliteľnou súčasťou kreatívnych procesov v mnohých odvetviach, vrátane marketingu a reklamy. Ako môže AI obohatiť tradičné prístupy a priniesť nové možnosti pre tvorbu kampaní? Pri launch kampani pre realitný projekt Downtown Yards od JTRE, nehrala umelá inteligencia len vedľajšiu úlohu, ale stala sa kľúčovým nástrojom v […]

  • Tento rok spúšťame predaj prémiovejších projektov

    Rozhovor s Ivanom Bratkom, riaditeľom predaja rezidenčných nehnuteľností JTRE 1. Posledné obdobie nebolo pre sektor rezidenčných nehnuteľností jednoduché. Ako sa vám podarilo zvládnuť výzvy, ktoré prinieslo? Najdôležitejšie pre nás bolo prejsť cez toto obdobie bez zaváhania a pripravovať ďalšie projekty. Po dvoch rokoch stagnácie a útlmu na trhu rezidenčných nehnuteľností sme už s príchodom tohto roka cítili náznaky […]